Amsterdam is mooi, maar heerlen wat hebben ze met je gedaan
Het verhaal :
Amsterdam...Heerlen, ik heb je lief maar wat hebben ze toch in hemelsnaam met je gedaan?
Amsterdam is een stad met een ware schat aan romantische grachten en historische grachtenpanden. Onze hoofdstad word jaarlijks niet voor niets door vele miljoenen mensen uit de hele wereld bezocht. Amsterdam, is niet alleen een hippe moderne multiculturele stad maar koestert degelijk haar rijke verleden en is een paradijs voor iedereen die van leven, kunst, architectuur ,cultuur, shoppen, uitgaan en gezelligheid houd.
Amsterdam is knus en je voelt je tussen de kleurrijke mensen uit vele landen van de wereld gelijk op je gemak. Niet voor niets zingen of fluiten alle Amsterdammers dagelijks het Jordanees liedje "aan de Amsterdamse grachten, heb ik mijn hart verpand" en wie kent de beroemde Jordaan niet, de geboorteplaats van sterren als "Andre Hazes, "Tante Leen", "De Zangeres zonder naam" en de onvergetelijke liedjes-koning Johny Jordaan.
Al zingende "aan de Amsterdamse grachten" ontmoette ik na een bezoek aan het Nationaal Monument voor de Vrede, op het Waterloo-plein tijdens het jaarlijkse Hare Krishna festival, een aantal opmerkelijke mensen waaronder de dubbelganger van de dit jaar overleden wereldster "Michael Jackson" die begeleid op Krischna muziek de sterren van de hemel zong en een "moonwalk" danste waar Michael Jackson als deze nog in leven zou zijn, volledig versteld van zou staan.
Ruim tienduizend mensen zongen en deden de moonwalk op het bomvolle plein op de meeslepende en betoverende muziek van het Hare Krishna orkest. Na het inspirerende maar ook transpirerende optreden op het bomvol podium, trof ik bij een de rijk uitgedoste krischna kraampjes, tot mijn grote verbazing "de man zonder hoofd.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, en verschil moet zijn, hij was de enige die niet danste en hij deed niets dan daar maar gewoon staan maar af en af en toe liep hij wel in "slow motion" een paar meter of een paar centimeters vooruit en maakte dan een originele respectvolle Krischna Moonwalk beweging. Vol verwondering en nieuwsgierig als een aagje stonden heel wat mensen de man te bewonderen en ze wierpen dan ook gewillig menig klinkend euro-muntstuk
aan zijn voeten.
Deze man of vrouw? , immers zag je geen gezicht en was de rest van het lichaam verhuld in een zeer ruim pak, wie hij of zij in werkelijkheid was, zal ik wellicht nooit te weten komen.
Een paar dagen later hoorde ik van de organisatie dat de
"man zonder hoofd" niemand minder was dan Madonna, die wel eens vaker dergelijke grapjes uithaalt of naar Amsterdam komt om op te treden of eens lekker te snuffelen en te shoppen in een van de ruim tienduizend gezellige winkels en vintage-panden die de stad rijk is.
Aangezien de originele muziek-opnames van het krishna-festival tijdens het spraakmakende Heerlense "Booch-festival" verloren zijn gegaan, heb ik thuis als vervanging een "Jiddische vrede-dans met o.a citer, , basgitaar, dulcimer, banderon en een slangen-bezwering-fluit gespeeld en in een professionele geluidsstudio opgenomen en voorzien van aparte ochtendgebeden voor de wereldvrede, de goede intentie van een humane en vreedzame wereld voor iedereen.
Van "de man of vrouw zonder hoofd, en het maakt niet uit of het nu Madonna, Marco Borsato, Rene Froger, Ilse de Lange of weerman Piet Paulusma was, heb ik een mooie foto gekregen en daarmee liep ik trots door het prachtige Amsterdam,vol weemoed denkende aan Heerlen, mijn geboortestadje waar ontzettend veel mooie gebouwen werden, en nog steeds worden afgebroken en gsloopt door een gemeente bestuurdat haar eigen cultuur verkracht.
Ojaa, Amsterdam, vrijwel alle historische panden zijn door de
eeuwen goed behouden en werden als culturele schat gekoesterd door de Amsterdammers en haar bestuur.
Ik zing het mooie liedje "aan de Amsterdamse grachten heb ik mijn hart verpand "en ik voel me in Amsterdam prima thuis, maar als ik weer in mijn Limburgs geboortestad Heerlen arriveer (waar driekwart van alle historische gebouwen en het prachtige NS Station na de mijnsluiting eind jaren 70 werden gesloopt) dan zing ik steeds weer met in mijn ogen en hart tranen van verdriet "Heerlen, mijn stadje ik heb je lief, maar wat hebben ze in hemelsnaam met je gedaan?"
Start Schrijven is een Banner StartPagina met
veel linken op het gebied van schrijven, dichten, verhalen, gedichten, proza,
poëzie, columns, spiritueel, recenties, artikelen en verder alles wat
met schrijven en schrijfkunst te maken heeft.